Sunday, June 9, 2013

Lawatan Dari UiTM Puncak Alam, Selangor


LAWATAN DARI UiTM PUNCAK ALAM
TARIKH
27 April 2013
TEMPAT
Kuala Baru, Rumah pink, Setiu
PENYERTAAN
2 Guru pengiring
33 Pelajar
AKTIVITI
Menanam bakau
ü         Aktiviti bermula pada pukul 8.30 pagi, PEWANIS menerangkan kepentingan hutan paya laut kepada para pelajar dengan menggunakan boards. Antara kepentingan yang ditekankan ialah menjadi pusat pembelajaran, habitat flora dan fauna, dan banyak lagi.
ü        Penanaman dilakukan air surut ini memudahkan proses penanaman semula bakau.
ü        Mereka berjaya menanam sebanyak 33 pokok bakau dan masing-masing sibuk mengambil gambar bersama untuk diabadikan dalam ingatan

Pembersihan Kawsan Pantai
ü            Aktiviti pembersihan bermula agak lewat dan suasana pada waktu ini amat panas dengan cuaca sekarang panas, dan pembersihan pantai dapat dilakukan dengan sempurna dan acara ini tamat pada pukul 10.30 tengahari.
ü            Aktiviti diteruskan di rumah pink dimana untuk demo kerepek pisang dimana pewanis mengajar cara-cara membuat kerepek pisang dimulai dengan merendam pisang terdahulu dan mengupas kulit kemudian menyagat pisang menggunakan sagat khas untuk mendapatkan hirisan yang nipis dan disalut dengan air gula yang telah dimasakkan kemudian digoreng dengan minyak panas. Peserta begitu teruja dapat menyaksikan sendiri cara pengahsilan kerepek pisang secara tradisonal ini.
ü          Aktiviti tamat selepas makan tengahari pada pukul 12.30 tengahari.

KOMEN PEWANIS
  • Ketepatan waktu amat dititikberatkan.
  • Penglibatan PEWANIS amat dihargai
  • Perlu banyakkan kraftangan di rumah pink.

No comments:

Post a Comment